onsdag 6. oktober 2010

Test: md formulations Facial Cleanser

Full av forventninger kjøpte jeg denne ansiktsrensen på feelunique for en tid tilbake. Jeg har testet ut md formulations i noen måneder nå.

"Alle" skryter denne rensen opp i skyene så jeg så for meg julaften, 17.mai og bursdag på en og samme tid da den kom hjem i posten til meg.

Jeg må si at aldri har jeg prøvd så hardt å like et produkt i hele mitt liv! Men jeg er redd at dette var en total nedtur for min del.

Rensen inneholder Alpha Hydroxy Acids, som finnes naturlig i frukt, melk og sukker og det står på flasken at man kan oppleve en "mild tingling" som følge av dette.

Min personlige opplevelse av denne rensen er at den regelrett svir på huden. Ja det gjør nesten litt vondt og jeg må bite tennene sammen når jeg masserer den inn i huden. Det eneste jeg vil er å vaske den av igjen. I tillegg blir huden min megarød av den! Helt uaktuelt å rense ansiktet med denne uten å ta på et tonn med sminke etterpå.

For ikke å snakke om hvor ubegripelig vondt det er om du skulle være uheldig å få noe i øynene. Det står riktignok på pakken at øynene skal unngåes, men fort gjort å glippe litt når man står med hele ansiktet under springen for å vaske bort produktet.

I tillegg står der på flasken at den fjerner sminken, det kan jeg jo si med en gang at det gjør den IKKE. Om du tar en sminkeserviett over huden etter å ha renset den så ser du at det ligger myyye makeup igjen på huden. Jeg får samme resultat enten det er festsminke eller hverdagssminke. Og er det noe som irriterer meg så er det når produktet ikke holder det de lover.

Synes det blir meningsløst med en ansiktsrens når du i tillegg trenger en egen sminkefjerner for øynene og i tillegg en for huden. Da begynner ting å ta for lang tid for min del.

Jeg har sensitiv og fuktfattig hud og md formulations Facial Cleanser ble bare totalt krasj for min del. Huden føles sår, rød og stram etter rens, i tillegg gir den meg urenheter.

Man skal også være obs på at man skal være forsiktig med sol ved bruk av produkter som inneholder Alpha Hydroxy Acids. Forskning viser at huden blir mer sensitiv for UVA-stråling ved bruk av AHC-produkter. Husk derfor solfaktor om du bruker dette renseproduktet.

Kan også være verdt å merke seg at Feelunique insisterer på at den passer for alle hudtyper, mens andre anbefaler den til normal/kombinasjonshud. Min personlige erfaring er som dere kanskje har forstått at denne IKKE passer for fuktfattig og sensitiv hud!

Slik bruker du den:

Påfør en liten menge på tørr hud, masser inn og vask bort med vann.

Pris: Ca 260 på feelunique.com


+
Inneholder ikke parfyme

-
Passer ikke alle hudtyper
Svir
Kan ikke brukes på øyesminke
Fjerner sminke dårlig
Inneholder alkohol
Dyr

Konklusjon: Passer helt sikkert greit til andre hudtyper, men har du tørr, sensitiv hud: STYR UNNA! Kommer aldri til å kjøpe dette produktet igjen.

7 kommentarer:

  1. Da skal ikke denne kjøpes inn..
    Lenge siden du harblogget noe nå. Fint at du er tilbake!

    SvarSlett
  2. @Line: Hyggelig om jeg kan hjelpe andre til å unngå de samme bomkjøpene som jeg gjør;-)
    Har hatt en liten bloggtørke, men har nå kommet tilbake fra en inspirerende Londontur og er klar for å blogge om alle produktene som ble med meg hjem i kofferten:-) Klem fra Linn

    SvarSlett
  3. Den finnes i en sensitiv versjon også, mulig den hadde svidd mindre? Synes uansett det er trist at huden din ikke liker denne, huden min elsker den!

    Godt å ha deg tilbake, forresten :-)

    SvarSlett
  4. @Tone: Ja kanskje det. Dumme Feelunique som insisterer på at denne passer alle hudtyper!
    Jeg har shoppet masse Dermalogica og Bobbi Brown i england og gleder meg til å komme i gang med testingen:-) Bye, bye md, hello Dermalogica!
    Godt å være tilbake også!

    Klem fra Linn

    SvarSlett
  5. Jeg har brukt både denne og den for sensitiv hud. Det er ikke helt uvanlig at det prikker, men den skal jo skylles av med en gang. Har veldig følsom hud, særlig i ansiktet =) Fikk veldig vondt inni meg når du skrev at du brukte den for å fjerne øyesminke! Iiik det kan ikke ha vært en suksess på noe plan (prikker på vanlig ansiktshud; kan umulig være god i og rundt øynene...)


    Alt i alt er dette en herlig rens, som passer for meg, men dessverre ikke alle. Kan fåes for en "rimelig" penge (200isj) på både ebay og strawberrynet.com

    SvarSlett
  6. @Anonym: Hehe, jeg var litt uheldig når jeg kom borti øyet, var slett ikke meningen. Men som du sier så var det ikke særlig behagelig når uhellet først var ute;-)

    Kjekt å høre at denne passer for din hud. Ingenting er bedre enn å finne "sin" favoritt!

    Ha en flott kveld

    Klem fra Linn

    SvarSlett
  7. Vet at dette er et veldig gammelt innlegg, men jeg kjøpte dette igår, og jeg liker det allerede jeg :) Fikk vite av hudpeleieren som solgte det til meg at det ikke er ment til å gi fuktighet til huden, og at jeg måtte bruke fuktighetskrem i tillegg. Jeg har kombinasjonshud, men har midlertidig sentitiv og veldig tørr hud, men har en del kviser og produktet er til for å ta knekken på dette.
    Når det kommer til sviingen, så svir det litt når jeg tar det på, men det går over med en gang. Hvis sviingen varer lenge etterpå så finnes to ulike typer av dette produktet hvis jeg husker riktig, det ene er for sensitiv hud. Så selv om det kanskje er uaktuelt for deg å prøve dette igjen nå, så vil jeg bare si at det kan være at du burde hatt en mildere variant av produktet.

    :):)

    SvarSlett