Viser innlegg med etiketten Hår. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hår. Vis alle innlegg

mandag 4. juni 2012

Test: TRESemmé instant fresh tørrshampo

Vaske håret uten såpe og vann? Ja takk! Høres ut som en drøm å slippe å styre med hårvask om man har det litt småtravelt en dag. Jeg plukket med meg TRESemmè instant fresh waterless foam shampoo for å teste om det var for godt til å være sant.

Shampoen er altså en skumshampo som ikke krever vann. Denne shampoen er ment for tørt og brusete hår.


2-3 pumpetrykk er nok til halvlangt hår. Skummet påføres og fordeles i tørt hår med fingrene. Håret tørkes med håndkle eller hårtørrer.
I følge forpakningen så skal denne da altså fjerne olje fra håret og etterlate et friskt og velduftende resultat.


Utfordringen jeg har er at når jeg føler behov for en hårvask er det ikke nødvendigvis fordi at håret kjennes fett, men fordi det er full av produkter som hårspray, skum eller gele. 
Utfordringen med denne tørrshampoen er at den ikke fjerner produktrester fra håret...og da er man vel like langt er man ikke?


Når det er sagt, så fjerner den noe olje, men jeg synes fortsatt det er milevis langt fra en nyvasket-hår-opplevelse. Når man i tillegg må tørke håret med håndkle eller hårtørrer etter bruk så mister det også litt av poenget med at den er kjekk å ha i vesken om man bare vil friske opp håret litt etter jobb/skole eller lignende.

Så jeg er jammen ikke helt sikker på hvilke problemer dette produktet egentlig løser for meg....ingen? Kanskje det hadde vært bedre om jeg fort fikk fett/oljet hår og brukte lite produkter i håret i utgangspunktet? 
Vanskelig å si, men dette er ikke et produkt jeg ville kastet bort pengene på

Slik bruker du den:
Pump 2-3 ganger og fordel skummet i håret med fingrene. Tørk med håndkle eller hårføner

Pris: Jeg kjøpte denne på Boots i england og betalte rundt 35-40 kr. Tror pris i Norge ligger på rundt 60-70 kr.

+
Lukter godt
God pumpeflaske
Grei design
Billig

-
Renser ikke produktrester
Får ingen freshhetsfølelse
Erstatter på INGEN måte en vanlig hårvask
Den gjør egenentlig ingenting for håret mitt:-(

Konklusjon: Skuffende dårlig dette, både i bruk og resultat. Bruk pengene på noe annet.

Karakter:  Svinger opp på en 2-er på grunn av god duft.




onsdag 30. mai 2012

Test: Joico Color Endure Violet Shampoo

Sommeren står for døren og en god shampo er alfa, omega for sommerhåret. Mange velger å legge inn  lyse nyanser i håret om sommren for å komplimentere sommerbrun hud. Det kan likevel være en utfordring gå holde håret like pent hele sommeren.




Jeg gikk for en tid tilbake for helbleking av mitt hår. I praksis er det fin lite annet enn permanent og antipermanent som sliter mer på håret enn bleking, så generell kuring er et must. 
Jeg er har kalde farger og gult hår er intet mindre enn en total katastrofe på meg, jeg ser ut som en ananas bare jeg tenker på noe gult. Så frisøren fikk strenge intstruksjoner om at fargen måtte være kald, kald kald!


Utfordringen med kalde blonde toner er at det gulner og/eller ser "vassen" ut grunnet oksidering. Og det er noe av det verste jeg ser! Du ser at det er gammel farge i håret som ikke er blitt behandlet, og det er det ingen som kler.
Uansett, frisøren sendte meg hjem med Joico Color Endure Violet Shampoo for å passe på at jeg ikke forvandlet meg til en ananas de nærmeste ukene. 


Shampoen har en dyp, lilla farge og inneholder myyye fargepigmenter sammenlignet med tilsvarende shampoer. De lilla fargepigmentene nøytraliserer gulnet hår og bringer tilbake en klar og ren blond glans i håret. Rett og slett fantastisk bra på dette området.


Et par ting jeg dessverre ikke liker. Den renser ikke håret skikkelig, har du mye produkter i håret så synes jeg ikke denne klarer å rense det godt nok ut. Jeg pleier å først ta en shamponeringsrunde med en annen shampo, før jeg shamponerer runde #2 med denne. For meg så duger den altså ikke som eneste shampo.
I tillegg så svir det noe inn i heste....å få den i øyne, så vær obs! 


Når det er sagt så gjør den jobben sin så godt med å fjerne gule/orange pigmenter at det likevel er verdt det! I tillegg er den ekstremt drøy i bruk!





Slik bruker du den:
Brukes 2-3 ganger i uken. Påfør vått hår og la den sitte 3-5 minutter før du skyller ut.

Pris: ça 143,- kr på Feelunique

+
Fjerner gule/orange toner i håret
Ekstremt drøy i bruk
Grei i pris

-
Renser ikke bra nok

Konklusjon: En fantastisk shampo for blondiner. Håret ser nybehandlet ut etter bruk og jeg er rett og slett avhengig! Superdrøy i bruk og masse nøytraliserende lilla-pigmenter!

Karakter:  Selv om den ikke renser optimalt, må jeg likevel gi den en 5'er

tirsdag 12. oktober 2010

Tvinnefrisyre

Har du dager hvor håret rett og slett er umulig? Det har jeg også!  Føler jeg ser ut som Karius og Baktus på håret enkelte dager og da er denne frisyren redningen. Den tar ca 30 sekunder å fikse og den passer til det meste.



Slik gjør du:
Tre et hårbånd over hodet
Ta håret i seksjoner og "stapp" ned i hårbåndet.
Spray en dasj med hårspray
Tada! Ferdig!

Passet kanskje aller best til kort og halvlangt hår. Har du tykt og langt hår kan det bli trøblete å få håret til å sitte i hårbåndet hele dagen.

Tips: Har du tynt, fint hår spray litt saltvannsspray eller hårpudder i for å gi det struktur.

torsdag 7. oktober 2010

Test: Maria Nila Power Powder

Jeg har tidligere skrevet om Osis Dust it sin er et matt pulver som gir godt volum og tekstur i håret og klaget stort over den elendige doseringsløsningen som var på flasken. Jeg diskuterte dette med frisøren min og hun hadde et hett tips: Maria Nila Power Powder!
Her har de virkelig skjønt det! Flasken er rett og slett genial! Den inneholder luft så når du trykker på flasken "puffer" den ut en liten sky av pudder. Pudderet fordeler seg jevnt i håret og gjør stylingen lett som en lek. Den har også en helt genial tut som gjør at du kan sikte pulveret inn på de rette stedene.

Slik bruker du den:
Brukes i helt tørt hår. Løft håret seksjonsvis, pump en gang eller to på flasken pr seksjon slik at den puffer ut pulver nær hårrøttene. Påfør etter behov. Håret får god tekstur, masse volum og gjør styling lett som en lek.

Siden pulveret fordeles i en mye jevnere dose er det også mye enklere å vaske ut enn Osis Dust it.

Pris: Litt usikker på hva jeg betalte, men den koster kanskje rundt en hundrelapp?

+
Genial luftpumpe på flasken
Super tut, slik at du har kontroll på hvor du treffer
Lett å vaske ut
Fordeler seg jevnt i håret
Matter

-
Absolutt ingenting!


Karakter: Toppkarakter!

mandag 9. august 2010

10 spørsmål og svar om extensions med keratinfester

1. Hva koster det?

Det er utrolig vanskelig å estimere en pris uten å vite hvilket type hår du skal ha, hvor mange fester og hvor langt du vil ha det. Jeg har skulle gå fra kort til langt hår, valgte hår fra Great lengths og trengte 200 fester. Jeg valgte 60 cm pr feste for så å klippe det til etterpå. Det kostet ca 10.000 kr

2. Floker håret seg?

JA! Jeg tror at uansett hvilken hårtype man velger vil man oppleve at det floker seg lettere enn ditt eget hår. Etter første vask vil du også kunne oppleve at tuppene rett og slett "dør". Mine ble tørrere en Sahara og jeg klippet bort ca 6 cm. Men etter det har det vært helt fint:)

3. Er det mye jobb å stelle det?

En liten tja til det...Extensions trenger å få tilført mye fukt og du er derfor avhengig av å kure det relativt ofte for å holde det pent. Jeg kurer det med ulike kurer/produkter ca 5 dager i uken. Pass på å ikke få balsam eller kur på selve festene, da kan de løsne og ramle av.


4. Kan håret ramle av?

Ja, det kan det, se pkt over. Jeg snakket med frisøren min om dette og hun sa at det var mulig, men at hun pr dags dato ikke har opplevd at keratinfester som er festet skikkelig har ramlet av. Jeg har jo klart å slite av meg hår, du kan lese den historien i dette innlegget. Selve keratinfestet satt som en kule så jeg endte opp med å slite av meg mitt eget hår, så konklusjonen er vel at festene ramler ikke av om du behandler håret som du skal:)


5. Sliter det veldig på håret?

Nå har ikke jeg fjernet extensione mine enda så litt vanskelig å si noe om endelig resultat, men foreløpig har jeg ikke merket noe negativt på mitt eget hår, snarere tvert i mot, det får jo mye mer kuring nå enn tidligere:)


6. Hvilket hår anbefaler du?

Det finnes mange gode merker og kvaliteter der ute, men et par ting vil jeg virkelig anbefale. Velg ALLTID 100% menneskehår, kjøp hår som har vært klippet av i bunter, kjøper du hår som er børstet/skjært/klippet av vil du ende opp med en høysåte på hodet. Kjøp fra seriøse forhandlere, mange av dem som selger billighår til tilsatt mengder med silikon i håret som gjør at det oppleves som bra i starten, men etterhvert som du vasker det vil silikonen forsvinne og du sitter igjen med et matt, tørt og livløst hår.

7. Hvilken børste skal man bruke?

Kjøp en hårbørste som er tilpasset extensions, vanlige hårbørster vil slite unaturlig mye på håret og gjør det mye vondere å gre. Jeg kjøpte børste hos frisøren, den kostet vel rundt 150 kr.


8. Er det vondt å sove med?

Nei, litt uvant og småømt i starten kanskje, men 2-3 dager så er du vant med det:)


9. Tar det lang tid å feste?

Dette er jo selvsagt avhengig av hvor mange fester du skal ha og hvor mye klipp som kreves for å tilpasse det ditt eget hår. Jeg satt 6,5 time i frisørstolen for å få festet mine:)


10. Hvor lenge holder det?

Håret holder normalt i opptil 6 mnd. Det kan også holde lenger, men da vil normalt sett festene ha vokst seg så langt ned at det begynner å bli både synlig og ubehagelig.


Spør meg gjerne om du lurer på noe mer:)


Klem fra Linn

søndag 8. august 2010

Tips til hårstrikk

Alle typer stikk, hårbånd og klemmer sliter på håret. Men en stor synder for unødig slitasje er hårstrikk med metall.

Det er utrolig lett for at håret sitter fast i metallet og slites eller rives ut når du tar strikket inn og ut av håret. Dette har jeg smertelig erfart med extension hvor jeg ble litt utålmodig og nappet strikken ut litt for fort. Jeg klarte å slite av meg 2 stk extensions i farten og det skal jeg love deg gjorde ganske vondt. Det var jo ikke bare extensionhåret som ble revet av, men hårtusten det var festet i! Ouch!

Jeg oppfordrer alle til å være snille med håret sitt og kaste alle hårstrikk med metall. Du får kjøpt billige metallfrie hårstrikk overalt, H&M, dagligvarebutikken og mange andre steder:)

Tips: La håret få noen hviledager innimellom, dropp klemmer, bånd og strikk og la håret få blåse fritt i vinden:)
Har du extensions anbefaler jeg at du sover med flette, da får du mye mindre floker i håret og dermed mindre slitasje ved børsting.

onsdag 14. juli 2010

Test: Bend it SuperStick - hårfjerning i ansiktet


Sliter du med småhår og dun i ansiktet som er vanskelig å fjerne? Glem voksing, napping, pinsett og barberblad. Jeg har testet Bend it SuperStick.

Jeg snublet over denne lille saken på Ebay og ble umiddelbart veldig fasinert. Jeg har tidligere prøvd meg litt frem med "threading" som er en populær hårfjerningsmetode fra India og midt-østen, men det krever en øvet hånd for å få det pent til. Denne lille saken er på mange måter en krysning av threading og epilator som gjør at vanlige dødelige som meg klarer å få det til.







Slik bruker du den:

Den fungerer så enkelt at man bøyer sticken og stryker over området man ønsker å fjerne hår mens man snurrer på håndtakene.


Småhårene blir da dratt inn og festet i spiralen slik at de nappes ut. Det går MYE raskere enn pinsett og den får tak i alle småhårene. I tillegg så får man tatt mye større områder enn med pinsetten. Jeg har litt smådun ved tinningene, mellom øyenbrynene og langs kjeven/kinnet og denne gjorde kort prosess, 1 minutt og alle småhårene var borte.I motsetning til andre kjemiske hårfjerningsmetoder som f.eks voksing, skader ikke dette huden:) I like!



Pris:

Jeg kjøpte denne her på Ebay. Den kostet meg 2 dollar, altså rundt 12 kroner og frakten var gratis.


Tips: Denne er super til å fjerne andre kroppshår også, feks på armene eller på fotvristen. Husk at denne kan brukes på store partier om gangen, men min erfaring er at jo større parti du tar, jo vondere gjør det. Ble litt ivrig på overleppen og trodde et øyeblikk jeg skulle dø, prøv deg forsiktig frem og finn teknikken som passer best for deg.

+

Super enkel
Skader ikke huden
Billig
Fjerne hårene raskt
Fjerne ALLE småhår

_

Vondt om man får for store partier
Lett å vikle inn i håret (bruk hårbøyle/bånd når du setter i gang med den


Karakter:

søndag 11. juli 2010

Test: Biosilk Silk Therapy

Sliter du med krusete hår? Småhår som aldri vil på plass? Ser håret ut som kråkereir om det kommer litt regn? Da vil jeg anbefale deg å prøve BioSilk.

BioSilk er en silkebehandling som i tillegg til å gi deg kruskontroll på håret også også pleier, behandler og beskytter håret ditt.

Den beskytter mot varme, kulde, UV-stråler og forurensning og birdrar til å forebygge og reparere flisete hår.

Jeg har nevnt det tidligere og jeg finner mange likheter mellom BioSilk og Smashbox Photo Finish.

Prisen ligger på rundt 300 kr. Jeg skal gjøre en pristest på det i løpet av uken og da kan vi se hvor du får den billigst.

Slik bruker du Biosilk Silk Therapy
Her er dosering et nøkkelord, tar du for mye på så vil håret føles fett. Konsistensen kjennes, lett, men oljete. Jeg foreterekker å bruke denne i nedre halvdel av håret da jeg synes håret lett ser fett ut om jeg kommer for nærme hodebunnen. Krusete småhår faller på plass og håret blir blankt og skinnende. Den lukter i tillegg helt fantastisk! Den passer til alle hårtyper og kan brukes daglig, den kan brukes både i vått og i tørt hår.

Jeg har brukt denne en god del, men jeg føler at det jeg merker størst forskjell på er kontroll over brusete hår. Selve kureffekten kan jeg ikke si at jeg har merket nevneverdig. Konklusjonen er vel at jeg anbefaler denne dersom du vil ha kontroll på krusete hår, men om du er ute etter en hårkur eller varmebeskytter ville jeg gått for et annet produkt. F.eks hårkur fra Kerastase.

Tips: Fungerer bra som primer i ansiktet under foundation.


+
Lukter herlig
Gir god kontroll på krusete hår
Drøy i bruk

_
Inneholder parabener
Merker lite til reperasjon og rekonstruksjon av slitt/skadet hår
Håret ser fett ut om du ikke er varsom med mengden
Dyr

torsdag 8. juli 2010

Test: Saltvannsspray

Hvordan få beach-looken? Saltvannsspray er løsningen! Jeg har testet Lee Stafford sin Beach Babe Sea Salt Spray.

Hot i sommer er naturlig soltørket rett-fra-stranden-hår. Jeg kjøpte denne sprayen på impuls hos Vita og betalte helt sikkert overpris, men det er straffen for å være hastig og lystig.

Sprayen inneholder solsikkeekstrakter som skal tilføre fuktighet og glans samtidig som det beskytter mot frie radikaler. Den inneholder også saltmineraler fra dødehavet som gir deg god tekstur i håret.

Håret blir "seigere" uten å føles fett og sprayen gir god tekstur, men det er ingen fikseringsspray.


Slik bruker du saltvannspray
Spray i håndkletørt hår, føn tørt eller la håret lufttørke. Sprayen kan også brukes i tørt hår. Personlig synes jeg den funker best i sistnevnte, men det kommer gjerne litt an på hvilken hårtype du har. Jeg får frem fine, naturlige, litt bustete beach-krøller samtidig som den løfter og gir godt volum..
Det står at man skal spraydusje håret 50(!) ganger, jeg tror jeg bruker max 10-20 spraydusjer før jeg er fornøyd og det holder i lange baner for meg selv om jeg har langt hår til midjen.


Ulempen med sprayen er at håret blir et lite helvete å børste om du ikke vasker ut sprayen først. Enormt mye floker, men det får jeg jo også når jeg bader i saltvann så det burde vel ikke overraske meg.
Jeg elsker lukten av sprayen, får skikkelig syden-flashback av en eller annen solkrem jeg har brukt en gang i tiden. MEN lukten er kraftig! Det roer seg etter noen timer, men det skal jo ikke være sånn at duften av hårsprayen dominerer duften av parfymen du har på deg.

Tips: Saltvannspray er super til å lage flotte sommerfrisyrer. Fletter i alle former og fasonger blir mye lettere å få til med saltvannsspray da det gir håret mer tekstur og binder det sammen. Fliseklemmer får mye bedre feste og holder hele dagen. For maks volum og sommerlook, kombiner saltvannsspray med Dust It.

+
God lukt
Gir superbra tekstur
Håret føles ikke fett
Enkel å bruke

_
Mye lukt
Gjør håret vanskelig å gre

Karakter:

onsdag 7. juli 2010

Test: Osis Dust it

Synes du det er vanskelig å få volum i håret? Føles det tungt og flatt? Vanskelig å få Clip-On extentions til å sitte skikkelig? Da anbefaler jeg Osis Dust It.

Det er et pudder  som du drysser i håret, som i tillegg til å matte håret, gjør volumstyling lett som en lek.

Slik bruker du det:
Dryss litt pulver i håndflatene, gni og fordel i håret. For større effekt kan du også ta å drysse litt pulver ved hårrøttene, rufse godt og simsalabim! Supervolum:) Tipper at dette er Eli Hagens favorittprodukt.

Vær ops på mengden du bruker. Får du for mye produkt i håret vil det lett føles klissete og litt seigt. Håret kan også se noe grått ut dersom du får for mye pulver i. Begynn heller med små mengder og påfør i flere omganger.

Dust It holder utrolig lenge, om du føler at håret faller litt sammen i løpet av dagen er det bare til å rufse det godt til igjen så er det like fint. Det fungerer supert i både langt og kort hår.

Ulempen med dette produktet er at det er litt vanskelig å vaske ut, jeg trenger ihvertfall 2 shamponeringer før jeg føler håret er som normalt. En annen ting er at det er vanskelig å porsjonere riktig med flasken. Det er lett for at det kommer for mye pulver ut og det er vanskelig å se hvor mye man har drysset i. Jeg har prøvd noen andre typer som har en luftpumpe som fordeler pulveret mye penere i håret.

Fordelen er at stylingen med Dust It ser veldig naturlig ut, både hårspray, gele, skum og voks kan bli lett synlig og legger seg som en hinne på håret, samtidig som håret kan se stivt og "tvunget" ut.

Tips: Dust It er super til å fest clip-on hair extensions i. Del håret i partier, dryss i litt pulver der du skal feste klemmene, tupèr forsiktig og fest Clip-On'en. Sitter som støpt hele dagen!

+

Gir max volum
Matter
Lett å ta med i vesken
Holder hele dagen
Drøy i bruk
Super til Clip-On extentions

_

Vanskelig å beregne mengde
Litt tung å vaske ut



Karakter:
Hadde fått en 5'er om de hadde laget en enklere doseringsløsning på flasken:)