tirsdag 18. oktober 2011

Kommentar: Hva er skjønnhet?

Vi bombanderes av vakre og vellykkede mennesker overalt, hele døgnet. Hvor ofte har vi ikke ønsket å være en av de vakre modellene vi ser i ukeblader, på film, på TV og på nettet? De med perfekt hud, hår spunnet av silke, ben som starter ved halsen og en midje verdig dronning Maud. Jeg må innrømme at jeg ofte drømte og til dels fortsatt drømmer om å være "en av dem". De med et tilsynelatende perfekt liv, perfekt kropp, perfekt hud, perfekt høyde osv.

Skjønnhet kommer innenfra sier de kloke, men førsteinntrykket er jo det ytre, er det ikke? Hva hjelper det å ha den nydeligste indre rosen om ingen finer veien til rosehagen? Vi kvinner bruker utallige timer og alt for mye penger på utseende vårt, vi bekymrer oss og dyrker våre egne komplekser.

Som skjønnhetsblogger så er vel dette innlegget som å kaste stein i glasshus, men vi ønsker vel alle å gjøre det beste ut av det vi har fått tildelt.
Jeg er på mange måter glad jeg ikke er 18 år lenger. Jeg har lært meg at man ikke tjener noe på å bekymre seg over ting man ikke kan gjøre noe med. Jeg har sluttet å ønske meg blå øyne, jeg har sluttet å drømme om at jeg var 175 cm høy, jeg har innsett at jeg aldri kommer til å få naturlige krøller eller perfekt hud.

Jeg er på mange måter forsonet med meg selv og mitt eget speilbilde, og jeg synes det er befriende.
Tro på deg selv, jag ambisjonene dine, ikke de uoppnåelige drømmene!

Jeg håper du har noen minutter å sette av til å se "My beautiful face" om Katie Piper. En vakker, ung jente fra UK med en lysende TV-karriere foran seg. Livet hennes fikk en brå vending da noen kastet en kopp med syre i ansiktet hennes.



Dette setter virkelig ting i perspektiv:


Mitt råd til deg:
Livet er skjørt og uforutsigbart, ikke kast bort tiden på midlertidig skjønnhet. Gjør det beste ut av det du har, og ikke ønsk deg ting du ikke kan få.


"En vakker kvinne behager øyet - en god kvinne behager hjertet. Den første er en juvel - den andre en skatt." Napoleon I


Ha en perspektivfull tirsdag

Klem fra Linn

6 kommentarer:

  1. For et FLOTT og tankevekkende innlegg! Slike påminnelser trengs i hverdagen!

    SvarSlett
  2. @Anonym:
    Tusen takk for det. Jeg fikk helt klump i halsen av den dokumentaren av Katie Piper, og fikk meg virkelig til å tenke over hva som betyr noe her i livet.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig med Anonym, dette var et flott innlegg Linn! Jeg har enda ikke klart å forsone med at jeg aldri blir "en av dem" selv, men gleder meg til den dagen det skjer. Frem til da vil jeg fortsette å gjøre det beste ut av utgangspunktet og smile masse - for i likhet med Audrey Hepburn tror jeg at "happy girls are the most beautiful girls"!

    SvarSlett
  4. @Tone:
    Tusen takk. Høres ut som du har en god porsjon fornuft og sunt bonevett og du vil komme langt med det.
    Og jeg er helt enig med deg, har man det bra og er lykkelig så synes det!

    SvarSlett
  5. Fint innlegg <3 Jeg har sett en dokumentar med Katie - Både trist og rørende på en gang!

    SvarSlett
  6. @Line: Helt enig! Hun er en inspirasjon og setter livet i perspektiv:)

    SvarSlett