lørdag 7. august 2010

Omtale av nettbutikk: Kosmetikan

Jeg har vært å handlet litt på nettet og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med dere. Siste kjøpet jeg gjorde på nett var hos Kosmetikan.

Kosmetikan er en svensk nettbutikk som fører mange ulike produkter, alt fra hair extensions, tannbleking, makeup og utstyr.


Sånn ved første øyekast ser butikken litt billig og "tacky" ut. Veldig 1990 og ikke akkurat superinnbydene. Jeg tok likevel sjansen og bestemte meg for å kjøpe denne 88-paletten med øyesminke. Prisen var 199 svenske kroner, dvs ca 167 norske kroner. I kjøpsprosessen fikk jeg ikke betale for utenlandsforsendelse med VISA så jeg måtte ta kontakt med kundeservice.

De svarte overraskende fort og sendte meg en PayPal lenke hvor jeg fikk betalt for varen ved å logge meg inn på min paypal konto. Veldig enkelt og greit egentlig. Frakten var på rundt 80 svenske kroner om jeg ikke husker helt feil.

Jeg fikk nesten umiddelbart bekreftelse på mail av hyggelige Pernilla som bekreftet at betaling var mottatt og at varen ville bli sendt samme dag. Me like!
Så var det ventetiden da, den varte og rakk. Etter 1 mnd hadde jeg fortsatt ikke fått varen i posten.

Jeg sender en mail til kundeservice og forklarer at jeg ikke har mottatt varen. Jeg får svar etter få timer at pakken dessverre ikke var sporing på, men at de sender en ny umiddelbart! Ingen spørmål eller mistenkeliggjøring over min påstand over å ikke har mottatt varen. Noen få dager etterpå dumper varen i postkassen. DET kaller jeg god service!

Jeg tviler ikke ett sekund på at varen ikke var sendt i utgangspunktet, men at den har blitt rotet bort i posten. For sånt kan skje og det er verken nettbutikken eller kunden sin skyld, det vikigste er at nettbutikken viser vilje og evne til å rydde opp slik at ikke kunden blir skadelidende. I tillegg fikk jeg med litt forskjelle vareprøver av noen shampoer og vareprøver liker vi!

For 5 minutter siden sendte jeg dem en mail og bekretet at pakken nå var kommet frem, og for noen minutter siden fikk jeg svar tilbake hvor de ønsket meg velkommen igjen som kunde. På en lørdagskveld!! Jeg synes det er helt strålende, ikke mange nettbutikker som yter kundene sine så god service!

Konklusjon: Litt trekk for at design og layout på nettbutikken ikke er helt moderne, men et stooor pluss for fantastisk kundeservice! Anbefales på det varmeste.

Karakter:


Edit: Fikk en mail fra Kosmetikan hvor de informerer om at nettbutikken vil komme i ny og forbedret drakt tilsvarande www.dancoly.se. Så det gleder vi oss til:)

7 kommentarer:

  1. Det kaller jeg god service! Det liker vi!:-)

    SvarSlett
  2. Høres veldig bra ut, men.... Betalte du virkelig så mye for 88-paletten? Jeg fant den på Ebay til 19 USD, med gratis frakt, altså omtrent 114 norske kroner. Bare sånn at andre er obs på at det er litt penger å spare (på et allerede billig produkt) :-)

    SvarSlett
  3. @Tone: Takk for supert sparetips. Jeg er blitt litt skeptisk til å handle sminke og hudpleie av ukjente selgere på Ebay da jeg har opplevd å få produkter som er brukt og utgått på dato. Men har du en selger du stoler på så tips meg gjerne om hvem:) En annen grunn til at jeg foretrekker nettbutikker er nettopp pga service, hadde nok blitt en annen historie om tilsvarende som skjedde med Kosmetikan hadde skjedd på Ebay. Da er det som regel et svare strev med å opprette dispute mot selgeren.

    SvarSlett
  4. Ser den, absolutt. Jeg handler kun fra "Top Rated Sellers", og har vært superfornøyd hver eneste gang. Det eneste minuset er jo at det tar en god del lengre tid enn fra mange nettbutikker, spesielt svenske!

    Selv kommer jeg nok til å fortsette å Ebaye, helt til jeg opplever eventuelle problemer, og eventuelt blir litt skremt derfra.. I tillegg tror jeg også at det avhenger litt av hvilke produkter jeg er på jakt etter, MAC er jeg for eksempel svææært skeptisk på å handle på Ebay, mens denne paletten (som ikke er i superkvalitet, uansett) er det greit å få en "kopi" av.

    Misforstå meg rett; for oss lesere er det supert at du tester nettbutikker, det er bare greit for andre å vite at det finnes enda billigere alternativer :-)

    SvarSlett
  5. @Tone: Jeg er helt enig med deg Tone, jo billigere, jo bedre! Ingen har lyst å betale mer enn man må. Et generelt Ebaytips er vel at dersom noen varer, spesielt populære som MAC, er mye lavere i pris enn andre steder er det som regel for godt til å være sant:)

    SvarSlett
  6. Absolutt! Noen kupp går jo an å gjøre da, jeg vet det finnes oversikter over hvilke MAC-selgere på Ebay som selger ekte varer, og det er jo veldig greit om en går for det :-)

    SvarSlett